Przychodzi strategia z centrali, kilka mocnych targetów, ambitne liczby. Niby są jeszcze trzy lata bo to Strategia 2020, ale zwiększenie produkcji o 50%, obniżenie kosztów o 10% - to nie lada wyzwanie. Niestety przejęcie produkcji z innych państw cieszy tylko Plant Managera. Pozostali są przerażeni –„Nie mamy do tego zasobów!”.
Z taką sytuacją mieliśmy do czynienia trzykrotnie w tym roku. Pierwszym wyzwaniem jest zaangażowanie grupy liderów, bo to oni mają wpływ na poziom zaangażowania pracowników.
Jak sobie z tym radzimy?
Najpierw z grupą top managerów budujemy spójną narrację, która odpowiada na kluczowe pytania. Dlaczego warto? Co zbudujemy realizując tę strategię? Kiedy będziemy z tego dumni? Jak to pokazać obrazem? Jak dobrać metaforę by poruszyła serca i umysły? W drugim korku projektujemy warsztat strategiczny, który zaangażuje szeroką grupę liderów.
Co się najczęściej sprawdza na tym etapie?
- Budowanie kultury Accontability – czyli jak zachowując współpracę i współzależność w realizacji celów zadbać o odpowiedzialność, energię i determinację.
- Inspiracje Agile – jak zachować zwinność planowania? Jak stworzyć GPS na strategię, który przeprowadzi nas przez liczne zakręty i zawirowania.
- Interdyscyplinarne zespoły – najczęściej wyzwania strategiczne wymagają złamania silosów i wspólnego wypracowania rozwiązań na styku działów
Podczas ostatnio prowadzonego przez nas warsztatu, 40 liderów z kilku krajów w dwa dni wypracowało plan strategiczny na trzy lata. Jasno określili priorytety, pierwsze kroki, oczekiwany efekt na koniec każdego roku. Powstało 30 inicjatyw strategicznych z jasną odpowiedzialnością, ale też dobrze zdefiniowanym zespołem i wsparciem kluczowych osób w organizacji. Choć atmosfera na wejściu wydawała się ciężka, obciążona historią, deficytem zaufania i zaangażowania, to na wyjściu była energia, poczucie wagi sytuacji i gotowość do przejęcia odpowiedzialności za wspólne wyniki.
Sławek Błaszczak
Prezes Zarządu 4Results
Napisz do autora >> slawek.blaszczak@4results.pl